tisdag 4 januari 2011

Vasastafetten soloklass




Uppe 04.45 för frukost då fick jag skjuts till MoraParken för att träffa de övriga 19 löpare. Några riktigt imponerande löpare;


Maria Lundgren: Svenskrekord hållare på 100km

Andreas Falk: Andra plats i Trans-scania i år

Juha Heitanen: Med i Finlands landslag.

Loppet började bra, jag kände mig stark. De första kontrollerna gick fort. Jag hade den bästa sträck tiden för andra sträcken. Men det fanns mycket vatten och löpningen var ofta mycket tekniskt.

De första två kontrollerna hade jag kontakt med de andra löpare. Innan Mångsbodarna så sprang jag om en annan ensam löpare. Då stack jag för att bygga en lucka och för att jag fortfarande kände mig stark.

MEN jag fattade inte att det var Mångsbodarna som jag hade passerat. Där fanns det ett mat bord som jag gick miste om. Jag hade lite mat med mig men det var inte lika bra som maten de hade. Det hade varit riktigt bra att har stannat där och fått i mig någonting så att blodsockret skulle inte sjunka.

I Risberg mådde jag ingen bra. Jag hade lite energi kvar. Jag visste att jag behövde komma till Evertsberg, då skulle jag får mat och bra dricka så skulle det nog ordna sig.

Jag kom in i en svacka, kände mig sliten och nedstämde och brytningstänkar började flöda. Jag kom till Evertsberg, fick i mig mat, träffade Jonas Buud och byt strumpor så mådde jag toppen igen. Samtidigt så visste jag att jag inte kunde kuta så hårt på andra halvan. Jag började gå uppför backarna. I början bara de branta tills jag kom till Hökberg, och andra mat kontrollen. De som jobbade där tvingande mig att äta lite gratäng trots att jag var inte alls sugen var det. De visade sig att har rätt. Min kropp ville bara har snabba kålhydrater men den behövde riktigt mat.

Jag var trött när jag kom iväg igen men jag kände att krafterna behåll sig ganska bra ändå. Jag tog mer och mer tid på han i tredje plats. Och kände att det var inte bråttom längre. Om jag fortsätt att springa så mycket så var det inte säkert att jag skulle komma in i mål. Jag började gå upp alla uppförsbackar och lite efter varje drickskontroll. Från Eldris så hällde jag i mig vatten och druvsocker för att hålla mig uppe.

Sista halv milen gick jag kanske 1.5km. Den sista kilometern genom Mora sprang jag dock. Det var lagom kul att tar ett varv runt gågatan efter kyrkan när jag trodde att det var bara 200m kvar.

Jag kom in i andra plats i herr klassen. Tredje om man räknar dam klassen också.

Publiken var helt makalös. Man kände sig som värsta kändis. Så var det ändå från Evertsberg. Fler och fler på banan och vid sidan om visste vem jag var och hejade på engelska. Det är svårt att inte var rörd av sånt.

Idag betala jag dock priset för loppet. Världens träningsvärk som komma bara att vara sämre imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar