söndag 30 januari 2011

Plyometrics och Pannkakor


Jag kom precis hem från dagens långpass. Jag hade ursprungligen planerat att tar tåget till Södertälje och då springa hem, men efter att jag kollad på tågschemat och det skulle tar en timme att tar mig till start punkten. Det var lite för långt tid.

I stället så sprang jag från Stureby och rundad Huddinge på villa vägar. Det var några vägar som var riktigt trevliga. Det är roligt att springa på nya ställen, annars så brukar jag springa samma gamla rundor hela tiden. När jag kom hem gjorde jag amerikanska stil blåbärspannkakor med sylt och grädde...mums!

Mina lår börjar kännas mer och mer slitna. Jag misstänker att det är allt hockey som tar knäcken på de. Det är bra för resten av kroppen som cross training men just låren slits lite på samma sätt som med löpningen. Jag ska nog hoppa över hockey på måndag så att jag har pigga ben inför Karlstad 6 timmars. Det blir väl vila onsdag och framåt också.

- Jag har verkligen fastnad på Running Times hemsida. Här är en jättebra artikel om plyometrikträning. Det handlar om övningar som (kan?) förbättra löpekonomi genom att engagera snabba muskelfibrer. Det finns även ett sex veckors träningsprogram. Det verkar rätt enkelt och det är bara två gånger om veckan. Jag ska prova själv och rapportera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar